SKI: LF Bank och Skandiabanken bland de mest uppskattade bankerna
Länsförsäkringar Bank kommer på andra plats och Skandiabanken på delad tredjeplats i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex av privatpersoners nöjdhet med banker.
Svenskt Kvalitetsindex presenterade på måndagen sin undersökning om kundnöjdhet i banksektorn, SKI Bank 2024.
I likhet med föregående år ligger Sparbankerna i topp, både när det gäller privatpersoner och företagskunder.
På andra plats bland privatkunder kommer i likhet med förra året Länsförsäkringar Bank, och på tredjeplatsen — delad med Ica Banken — ligger Skandiabanken. Bland privatkunderna har alla aktörer utom Länsförsäkringar Bank fått högre betyg jämfört med föregående år.
Bland företagskunder kommer Handelsbanken och Nordea på en delad andra plats. För Nordea innebär det en rejäl klättring av kundnöjdheten; förra året kom Nordea på åttonde plats bland företagskunder. Länsförsäkringar Bank har halkat ned på topplistan över kundnöjdhet bland företagskunder. Förra året återfanns Länsförsäkringar Bank på femte plats bland företagskunder, i dag på åttonde plats.
Svenskt Kvalitetsindex konstaterar annars i sin kommentar till mätningen att svenska bankkunder i dag tycks vara mer nöjda än de har varit på tio år:
— Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, VD och chefsanalytiker på SKI.
Bakom uppgången i betyg ligger bland annat att räntor och inflation på väg ner, bättre digitala tjänster, bra betyg kring hanteringen av bedrägerier och på många håll stärkta personliga relationer. Dock är alla kunder inte lika nöjda. Större företagskunder och privatkunder med lån och sparande har höjt sina betyg, medan mindre företag och kunder med begränsade ekonomiska resurser generellt sett är mer kritiska.
— Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla. Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader, säger Johan Parmler.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av mer information om SKI-rapporten om banker.