Gjensidige Sverige byter till Certico för sin sjukvårdsplanering
Gjensidige i Sverige meddelar att man inleder ett nytt samarbete med Certico. Den 12 december tar Certico över Gjensidiges sjukvårdsplanering som hittills har legat hos SOS International Healthcare.
Gjensidiges sjukvårdsförsäkring ger kunderna tillgång till bokning av privat sjukvård vid icke akut sjukdom eller olycksfall.
Enligt Gjensidige innebär det nya samarbetet med Certico, och det nya systemet SGX-Journalsystem för vårdplanering från CAB Healthcare, ökade möjligheter att leverera ännu bättre kundupplevelser för vårdförsäkringskunderna.
Från den 12 december hanterar Certico samtliga nyinkomna ärenden. Kunden kommer nu att ringa till sjukvårdsplaneringen hos Certico och får där prata med en sjuksköterska som vägleder kunden till nästa steg, exempelvis att boka in besök hos en läkare, fysioterapeut eller psykolog.
— Under uppstartsperioden när vi jobbat tätt tillsammans med Certico har jag blivit övertygad om att vi matchar varandra till fullo. Vi har samma ambitioner när det kommer till kundbemötande och kunden i fokus och jag upplever oss som väldigt lösningsorienterade inom våra respektive organisationer. Certico har en gedigen bakgrund inom sjukvårdsplanering och har personal med hög kompetens och lång erfarenhet inom sjukvårdsförsäkring. Det borgar för en hög kvalitet i deras leveranser, säger Markus Ljungblad, chef för Skador på Gjensidige i Sverige, i en kommentar.
Det nya upplägget har föregåtts av ett omfattande tvärfunktionellt samarbete internt på Gjensidige och även tvärs över landsgränserna inom koncernen.
Certico startade 2001 och har egna sjuksköterskor med lång erfarenhet från vården. Uppdragsgivarna utgörs av privata företag och försäkringsbolag i hela Sverige.
— Redan initialt var det uppenbart vilken samsyn Certico delar med Gjensidige vad det gäller att sätta kunden i första rummet, med gemensamma värderingar och ett ömsesidigt lösningsorienterat förhållningssätt har det gått oerhört smidigt att finalisera det kommande samarbetet. Nu ser vi verkligen fram emot att sätta igång och ge Gjensidiges kunder en riktigt bra kundupplevelse med Certico som vårdplanering, säger Certicos VD Elisabeth Eriksson i sin kommentar.
Gjensidige avser att använda en kombination av CAB Healthcares två system Kuralink och SGX-Journalsystem.
— Just kombinationen av de två systemen samt integrationen av SGX-Journalsystem i den svenska verksamhetens försäkringssystem är riktigt goda nyheter från upphandlingsprocessen. CAB Healthcare gjorde en superinsats under stor tidspress. Tack vare vår goda dialog och vårt strategiska samarbete kan de också erbjuda en ny kombinationsprodukt som kan vara intressant för andra aktörer, men givetvis mest för oss på Gjensidige. Installationen och användargränssnittet gör det mycket mer automatiserat, säkert och ger oss mer kontroll. Dessutom möjliggör det nya upplägget att får mycket bättre insikt i kunddata och behovet av att kunna skräddarsy produkten, säger Marco Oliver Deutsch, inköpschef på Gjensidige i Norge.
SOS International Healthcare fortsätter att hantera de pågående ärendena under en period framåt.