Anders Lundin: Ett av de starkaste åren i Gjensidige Sveriges historia

• ”Vi är på rätt väg och nu ska vi fortsätta framåt”, säger Anders Lundin.
”2024 är ett av de starkaste åren hittills under den svenska verksamhetens historia”. Det säger Gjensidiges Sverige-VD Anders Lundin i en kommentar till rapporten för kvartal 4 som presenterades på fredagen.
Av Gjensidiges kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2024 framgår att Gjensidige Sverige förbättrade försäkringsrörelseresultatet till 31,6 miljoner kronor, jämfört med -13,5 miljoner kronor motsvarande period 2023. För helåret 2024
Sak & Liv har intervjuat Gjensidiges Sverige-VD Anders Lundin om resultatet. Intervjun är gjord via e-post.
Gjensidige Sverige kan glädja sig åt kraftigt förbättrat resultat under fjärde kvartalet och under 2024 som helhet. Kan du beskriva hur betydelsefullt detta är för bolaget?
— Det är mycket viktigt för oss att få ett kvitto på det intensiva arbetet som alla våra kompetenta medarbetare har genomfört under 2024. Jag vill passa på att tacka alla i den svenska verksamheten. Jag är oerhört stolt över att vi under flera år har ökat det interna engagemanget markant och det märks också tydligt i våra resultat. Det är mycket betydelsefullt med den här typen av bekräftelse på att vi gör rätt saker. Det är något som ger ytterligare en skjuts i engagemanget. Jag är också glad över att vi fortsätter att attrahera talanger till den svenska verksamheten och fortsätter att öka vår attraktivitet som arbetsgivare.
Vad tänker du att du är mest nöjd med?
— 2024 är ett av de starkaste åren hittills under den svenska verksamhetens historia. Jag är mycket nöjd över alla de förbättringar vi lyckats genomföra under året och som även speglas i dagens kvartalsresultat. Det här resultatet har alla duktiga medarbetare varit med och bidragit till. Vi har kontinuerligt arbetat med både riskurval och lönsamhetsåtgärder. Under året har vi fortsatt vårt långsiktiga arbete med att säkra lönsam tillväxt genom att investera i ännu starkare distribution. Samtidigt har vi lyckats sänka våra driftskostnader rejält. Vi har också fortsatt vårt arbete med att effektivisera, automatisera och digitalisera vår verksamhet. Sammantaget gör det att vi nu också presenterar ett mycket positivt resultat för det fjärde kvartalet 2024 på 32,3 miljoner NOK. Det kan jämföras med motsvarande period föregående år då vi redovisade röda siffror. Under kvartalet ökade vi premieintäkterna med 4,7 procent i lokal valuta.
Vad skulle du säga är de viktigaste orsakerna bakom den positiva resultatutvecklingen?
— Det finns mycket att nämna, men primärt är det en kombination av vårt kontinuerliga arbete med både riskurval, tariffoptimeringar, lönsamhetsåtgärder och fortsatt fokus på effektivisering av driften. Allt detta sammantaget bidrar till vårt mål om lönsam tillväxt. Här vill jag också lyfta fram Företag som har lyckats otroligt bra med att ytterligare förbättra sin lönsamhet, i kombination med en fortsatt stark tillväxt. De fina siffrorna är en tydlig indikator på att det vi gör uppskattas av mäklarmarknaden, vilket är mycket viktigt för oss. Vi har fördelen av att vara en del av en finansiellt extremt stark koncern, vilket ger oss möjligheten att vara långsiktiga i allt vi gör. Samtidigt har vi förmånen att vara en dynamisk verksamhet i Sverige med korta beslutsvägar.
Samtidigt tycks det inte som om det är någon reell tillväxt i verksamheten. Justerat för korrigerade intäktssiffror 2023 minskade premieintäkten under fjärde kvartalet med 0,3 procent. Hur stort problem är detta?
— Det stämmer att den reella tillväxten i verksamheten har varit något lägre under det fjärde kvartalet, vilket beror på att vi genomfört lönsamhetsåtgärder. Vi ser däremot en tillväxt på 3,7 procent för helåret och jag kan med glädje konstatera att 2024 är ett av de starkaste åren hittills i den svenska verksamhetens historia.
Hur arbetar Gjensidige i Sverige för att åstadkomma tillväxt under 2025, utan att det påverkar resultatet negativt?
— Vi ska fortsätta att vara den föredragna samarbetspartnern för mäklarmarknaden genom att leverera förstklassiga kundresor och bibehålla den höga mäklarnöjdheten. Vi fortsätter också vår långsiktiga strategi med lönsam tillväxt genom att ytterligare satsa på stärkt distribution inom Privat och genom att leverera ännu bättre kundupplevelser. 2024 har genomsyrats av lönsamhetsåtgärder och jag ser fram emot att se effekter av detta på resultatet även under 2025.
Vad hoppas du mest av år 2025 för Gjensidiges del?
— Vi har ambitiösa målsättningar framåt. Vi fortsätter vår långsiktiga plan om att skapa ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt. Vi är på rätt väg och nu ska vi fortsätta framåt. Under 2025 ska vi fortsätta att hålla nere våra kostnader och arbeta för att ytterligare effektivisera oss genom exempelvis digitalisering och automatisering, samtidigt som vi levererar en kundupplevelse med högsta kvalitet. En framgångsfaktor för det är att fortsatt attrahera försäkringsbranschens spetskompetens. Jag är stolt över att vi under flera år har sett en betydande ökning i medarbetarnöjdheten internt. Vi har en attraktiv arbetsplats med en god arbetskultur. Vi har korta beslutsvägar och uppmuntrar nytänkande. Det ska vi fortsätta med för jag är övertygad om att det är en nyckel till framgång för oss i Sverige.
Är det något mål som du känner en besvikelse över att ni inte har kunnat uppnå?
— Med den prioritering vi har där lönsamheten är nummer ett, så ligger vi helt enligt lagd plan. Jag är tvärtom mycket nöjd med våra leveranser både under det fjärde kvartalet 2024 och på helåret. Vi har en långsiktig plan om lönsam tillväxt och att växa organiskt och vår strategi har visat sig framgångsrik.
En aktuell fråga är ju bränderna i Kalifornien och vilka konsekvenser man kan ana för försäkringsmarknaden globalt. På vilket sätt tänker du att ni och andra bolag kan påverkas, exempelvis av hårdare villkor från återförsäkringsbolagen framöver?
— Vi vet att de globala klimatförändringarna kommer att påverka hela världen och försäkringsbranschen alltmer framöver på olika sätt. Men huruvida just den här katastrofala enskilda händelsen kan komma att påverka återförsäkringsmarknaden är mycket svår att förutspå.
Det har också talats om risken för att även svenska bolag på grund av klimatförändringarna i stor skala avstår från att teckna försäkring för företag och hushåll på vissa orter, kanske inte med hänsyn till brandrisken i första hand utan snarare kustnära lägen med stigande havsnivåer och områden som kan drabbas hårt vid extremväder. Vad tänker du om risken för att företag och hushåll i utsatta lägen inom en nära framtid inte längre kan teckna försäkring?
— Vi följer utvecklingen noga. Det här är en stor fråga som på sikt kommer att påverka hela landet och hela försäkringsbranschen, inte bara skademässigt utan också i hur framtida lagstiftning eventuellt kommer att reglera branschen.
Vad är din tanke om hur försäkringsbolagen bör hantera de pågående klimatförändringarna och ökande riskerna för extremväder?
— Det är en oerhört komplex fråga där hela försäkringsbranschen berörs och har ett gemensamt ansvar tillsammans med andra aktörer och myndigheter i samhället. Vi analyserar detta löpande och jag tror skadeförebyggande åtgärder kommer att bli än viktigare framöver, både på enskild nivå och samhällsnivå, säger Anders Lundin.