FI fokuserar 2025 på att granska sparprodukter för konsumenter

• Under 2025 kommer FI att fokusera särskilt på att kostnaderna för en tjänst eller sparprodukt ska motsvara värdet för konsumenten.
Under 2025 kommer FI granska om företag som erbjuder konsumenter sparprodukter följer reglerna och sätter konsumentens bästa i första rummet. Fokus kommer bland annat att ligga på att vara att kostnaderna för en tjänst eller produkt motsvarar värdet för konsumenten. Det framgick i dag när Catrin Hådén, chef för avdelningen Institutstillsyn Marknader, talade på Fondmarknadsdagen.
Catrin Hådén beskrev sparmarknaden som stor och komplex och påpekade att det ofta kan vara svårt för konsumenter att förstå alla de olika erbjudanden som finns för att spara pengar – vilket i sin tur innebär att det vilar ett tungt ansvar på företagen att säkerställa att den produkt eller tjänst som erbjuds också är lämplig för den enskilda konsumentens och dennes förutsättningar.
Trots detta förekommer det att konsumenter erbjuds sparprodukter som inte är lämpliga, till exempel med än större risk än vad konsumenten är beredd att ta, konstaterade hon i sitt tal.
— Företagen har ett kunskapsöverläge över konsumenten. Därför är det viktigt att företagen kontrollerar att produkten är lämplig för den enskilde konsumenten innan de säljer en produkt eller ger ett investeringsråd. Här har vi genom åren sett stora brister hos vissa värdepappersbolag, sade Catrin Hådén.
I sitt tal nämnde hon inte specifikt försäkringsprodukter, men just frågan om att en produkt ska vara lämplig för den enskilde konsumenten har aktualiserats i flera ärenden som avser försäkringsrådgivning.
Catrin Hådén nämnde att den produktkategori som flest konsumenter klagat på under det gångna året var olika former av derivatinstrument, särskilt så kallade marginalkontrakt, CFD, som beskrivs som komplexa produkter med hög risk. FI har också noterat att konsumenter erbjudits av investeringar i noterade alternativa investeringsfonder och onoterade aktier, utan att de har förstått produkten.
— Även om dessa produkter är en mindre del av sparmarknaden är det viktigt att fortsätta granska de företag som säljer komplexa sparprodukter till konsumenter, säger Catrin Hådén.
Ett särskilt fokus i FI:s tillsyn under 2025 kommer enligt Catrin Hådén att vara att kostnaderna för en tjänst eller produkt motsvarar värdet för konsumenten.
— Under 2025 granskar vi särskilt hur företag bedömer detta och hanterar intressekonflikter, för att säkerställa att konsumentens behov går före säljarens eller rådgivarens ersättning, säger Catrin Hådén.