SKI: Förtroendet för försäkringsförmedlare rasar

Förtroendet för försäkringsförmedlare har rasat under det senaste året. Det visar Svenskt Kvalitetsindex för försäkringsbranschen, som presenterades nu på morgonen. Särskilt är det företagskunder som drar ned betyget. 

Betyget för försäkringsförmedlare går totalt sett från 73,6 till 69,6.

Även företagskunder inom sak och inom tjänstepension tappar. Inom livförsäkring är det de större bankerna som drar ned betyget.

 

Vissa segment kan dock uppvisa bättre siffror än tidigare. Privatkunder har successivt gett bättre betyg till försäkringsbranschen.

Försäkringsbolagens skadehanteringen för överlag sämre betyg än tidigare. Det handlar framförallt om den löpande informationen under själva skadehanteringen.

Försäkringsbolagen får låga betyg när det gäller samhällsengagemang. De som lyckas bäst här är Länsförsäkringar inom Liv privatmarknad samt Folksam och KPA på tjänstepension. 

Sammantaget är det Länsförsäkringar som får bäst kundbetyg i undersökningen. Länsförsäkringar Liv och Skandia är de enda av de stora livbolagen som lyckas förbättra sina betyg. 

Intervjuerna som undersökningen bygger på har genomförts via tele­fon under perioden september-oktober 2016 av PFM Research. Närmare 5 000 intervjuer har genomförts.

14 november, 2016