minPension och Konsumenternas samarbetar om att hämta information

minPension och Konsumenternas Försäkringsbyrå meddelar i dag att de under hösten kommer att inleda ett nära samarbete för att skapa en gemensam tjänst för informationsinhämtning från pensionsbolagen. Tjänsten är tänkt att bidra till att ge konsumenterna bättre jämförelser och prognoser och underlätta bolagens informationsleveranser.
På minPension arbetar man just nu med att utveckla den nya tjänsten ”Uttagsplaneraren” som ska hjälpa individer att fatta beslut inför pensioneringen.
De anslutna aktörerna levererar i dag information om sina kunders pensioner på flera olika sätt. Tanken är att den nya tjänsten ska göra det enklare för bolagen att överföra information om sina kunders pensioner — samtidigt som informationen och prognoserna blir mer exakta.
Under våren har minPension och Konsumenternas Försäkringsbyrå genomfört en gemensam studie av möjligheterna för att skapa en gemensam databas och portal för att överföra beräkningsunderlag. I höst inleds en teknisk förstudie, och därefter tar genomförandefasen vid under 2020.
— Samarbetet syftar till att göra det lätt för bolagen att göra rätt och att minska deras administrativa arbete. Vi har haft ett mycket bra samarbete med Konsumenternas Försäkringsbyrå under flera år. Vi hoppas att det fördjupade samarbetet både ska öka kvaliteten i underlagen till pensionssparare och sänka kostnaderna för alla inblandade parter, säger minPensions VD Anders Lundström i en kommentar.
Konsumenternas Försäkringsbyrå har i dag på sin sajt olika typer av kostnadsberäkningar, exempelvis ”Jämförpris” som visar kostnaden för olika sorters pensionssparande när det gäller avgifter och förlorad avkastning under både spar- och utbetalningstiden. Försäkringsbyrån gör också jämförelser av pensionsprodukter, och visar vad det kostar att ha ett efterlevandeskydd.
Inhämtningen av uppgifter från bolagen sker i dag manuellt, men avsikten är att framöver kunna automatisera arbetet.
— Samarbetet kommer att bli ett rejält lyft för alla involverade, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i sin kommentar.
— Sveriges konsumenter kommer att få en bättre helhetsbild av sitt pensionssparande och pensionsuttag. Branschen kommer att få effektivare administration eftersom bolagen till skillnad från i dag bara kommer att behöva rapportera till ett ställe. Vi bedömer också att personalresurser kan frigöras när informationsinhämtningen blir automatiserad, tid som vi gärna lägger på utvecklingsarbete.