SKI: Svenska folket litar allt mer på sin bank
Svenskar känner allt större förtroende för den bank där man själv är kund, men däremot är förtroendet lågt när det gäller bankbranschen generellt. Det framgår av en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex av svenska folkets förtroende för aktörer på marknaden inom bolån, fastighetslån, privatlån och sparande i värdepapper.
Undersökningen visar att Avanza — för tionde året i rad — har de nöjdaste kunder när det gäller sparande i värdepapper. Nykomlingen Lendify ligger bäst till i kundnöjdhet inom privatlån, medan SBAB toppar inom både bolån och fastighetslån. SKI generella slutsats är att bolag som upplevs enkla, serviceinriktade och i framkant med digitaliseringen har nöjdast kunder.
SKI konstaterar att kundernas generella förtroende för bankbranschen har varit lågt sedan den senaste stora finanskrisen, men att det senaste årets skriverier och offentliggöranden om penningtvätt inte har påverkat kundernas förtroende ytterligare i någon betydande omfattning. Istället ökar förtroendet för segmenten bolån, privatlån och sparande i värdepapper, både för nischaktörer och större banker.
– I den här studien, som mer tar sikte på finansiella tjänster än den generella bankrelationen, har förtroendet för både branschsegmentet och den egna aktören ökat, kommenterar Johan Parmler, VD på Svenskt Kvalitetsindex, i en presskommentar till undersökningen.
— Men trots ökningen ligger förtroendenivån för branschen fortsatt lågt men högt för det egna bolaget. En möjlig anledning kan vara att många är födda in i sin generella bankrelation, men för sitt lån och sparande har man gjort ett aktivt val.
Mer än hälften av kunderna anger att kraven kring hållbarhet kommer att ha inverkan på deras val av leverantör i framtiden.Samtidigt är kundbetyget kring hur branschen lyckas med sin kommunikation kring just hållbarhet fortsatt låg.
Här kan du ta del av en mer omfattande beskrivning av slutsatserna i undersökningen, under förutsättning att du har ett Premium-medlemskap.