Skandias marknadsföring av gruppförsäkring anmäld till KoV
Konsumentverket begär nu in handlingar om Skandias marknadsföring av gruppförsäkringar, sedan en konsument reagerat på att marknadsföringen kan förväxlas med en betalningspåminnelse.
Bakgrunden till skrivelsen till Skandia är att myndigheten har fått in en anmälan från en konsument som kritiserar att Skandia skickat ut marknadsföring för anslutning till en gruppförsäkring i form av en påminnelse. Av påminnelsen där det inte framgår att det handlar om ett erbjudande som konsumenten kan välja att avstå från fortsatt försäkring genom fortsatt passivitet.
Anmälaren har även reagerat på att erbjudandet har skickats till konsumentens digitala brevlåda hos Kivra, där man normalt förväntar sig att enbart räkningar samlas.
Konsumentverket begär nu information från Skandia om vilken marknadsföring som konsumenter får ta emot när gratisperiodens på en gruppförsäkring upphör.
— Skandia ombeds därför att inkomma med upplysningar och samtliga handlingar som utvisar vilken marknadsföring (såsom fakturor, påminnelser samt erbjudanden) som skickas till konsumenter i samband med att gratisperioden för den aktuella gruppförsäkringen löper ut. Om flera dokument skickas i samma utskick, som kan vara digitalt eller postalt, uppmanas Skandia att redogöra för i vilken ordning som dokumenten i utskicket presenteras.
När Konsumentverket har mottagit svaret från Skandia avser myndigheten att återkomma angående ärendets fortsatta handläggning.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av skrivelsen.