Ny rapport: Livbolagen måste bli enklare, billigare och kundvänliga
Livbolag som kombinerar avancerad teknik med relevant kompetens är väl positionerade för att kunna leda livförsäkringsbranschen in i en era präglad av innovation och kundfokus. Det skriver Cap Gemini i en ny rapport om trender och utmaningar för livbranschen globalt. ”De traditionella spelarna måste nu göra produkterna enklare, billigare och mer kundvänligare för att locka fler kunder och kapital”, menar Stefan Grimfors, försäkringsexpert på Capgemini Invent.
Capgeminis interna tankesmedja Capgemini Research Institute har publicerat rapporten ”World Life Insurance Report 2025” om olika trender som påverkar livförsäkringsmarknaden mest just nu.
Rapporten tar bland annat upp att förväntningarna på kundupplevelsen förändras, samtidigt som äldre it-system är ett hinder för att kunna genomföra förändring lika snabbt som bolagen skulle önska.
Enligt Capgemini gäller dock detta inte alla. En grupp av livbolag har identifierats — cirka 5 procent av branschen som helhet — som är mer innovativa och levererar en bättre kundupplevelse än sina konkurrenter. Capgemini påekar på att denna grupp av bolag har högre kundnöjdhet, lägre driftskostnadsprocent och snabbare ökning av premiebvolymen är branschen som helhet.
Samtidigt som kundernas förändrade förväntningar är en utmaning för branschen, påverkas bolagen negativt av högre inflation än tidigare, ekonomisk osäkerhet och ett vikande intresse från kunderna.
Rapporten visar också att det är de yngre försäkringstagarna, de mellan 18 och 40 år, som är mest frustrerade över att livbolagens brister i kundresan bland annat att kundprocesser ofta tar lång tid.
Capgemini lyfter även fram de möjligheter som ligger i användandet av generativ AI. Enligt rapporten har i dag 67 procent av de bästa livbolagen tekniska möjligheter att dra nytta av generativ AI:s kapacitet i hela verksamheten, jämfört med 25 procent i branschen som helhet. Sedan är det förstås inte enbart de tekniska förutsättningarna som spelar roll utan även bolagens förmåga att attrahera den kompetens som behövs för transformeringen.
Data har hämtats framförallt från två undersökningar som genomfördes i maj-juni: Global Voice of the Customer Survey och Global Insurance Executive Survey, med undersökningar av 20 olika försäkringsmarknader, däribland Sverige.
Capgemini beskrivs som en global affärs- och teknikpartner som hjälper till med transformationen till en digital och hållbar värld. Koncernen har totalt 340 000 medarbetare i mer än 50 länder i världen. Under förra året hade Capgemini intäkter på 22,5 miljarder euro.
Stefan Grimfors är försäkringsexpert på Capgemini Invent. Han säger så här i en kommentar till rapporten:
— I Sverige har Avanza och Nordnet revolutionerat marknaden för livförsäkringar och gjort livförsäkringar till en enkel och billig sparprodukt genom produkten kapitalförsäkringar. De har tagit en stor del av sparkapitalet i depåförsäkringar. Storbankerna och de stora försäkringsbolagen har inte lyckats med att locka till sig försäkringsrelaterat sparande i samma utsträckning jämfört med sina marknadsandelar i övrigt sparande.
— Avanza och Nordnet tar en stor del av nysparandet från de lite rikare kunderna och har väldigt enkla lösningar som gillas av kunderna. Utifrån sett kan det se ut som att storbankerna och de stora pensionsbolagen inte har hängt med och erbjuder sina rikare kunder gamla, dyra och komplexa lösningar; kapitalförsäkringar med ibland höga avgifter där placeringsmöjligheterna är begränsade. De traditionella spelarna måste nu göra produkterna enklare, billigare och mer kundvänligare för att locka fler kunder och kapital.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.
,