Gjensidige: Kunderna uppskattar skräddarsydda vädervarningar

• Varning – halt på vägen i dag! När ett oväder är i antågande skickas ett SMS ut till Gjensigies kunder i området, med tips om skadeförebyggande åtgärder.
En intern mätning visar att skräddarsydda vädervarningar, som Gjensidige skickar ut via SMS, är uppskattade av kunderna.
För ungefär ett år sedan implementerade Gjensidige en ny digital lösning för att minska antalet väderrelaterade skador.
När ett oväder är i antågande skickas ett SMS ut per automatik från Gjensidige till de kunder som bor i det drabbade området. Syftet är att informera om kommande väderrelaterade risker och att påminna om skadeförebyggande åtgärder som kunderna kan vidta. I varnings-SMS:en finns även en länk till vår webb med skadeförebyggande tips.
— Vi vill på alla sätt vi kan bidra till att våra kunder drabbas av färre skador. Det finns mycket man kan göra för att minska risken för skador exempelvis när vädret plötsligt slår om och då det kan innebära allvarliga konsekvenser för ett specifikt geografiskt område. Därför vill vi hjälpa våra kunder genom att både varna för kommande oväder och genom att påminna om olika skadeförebyggande åtgärder som kan skydda liv, värden och hälsa, säger Gjensidige Sveriges skadechef Markus Ljungblad i en kommentar.
En stickprovsmätning i januari, då flera områden i Sverige stod inför att drabbas av kraftigt snöoväder, visade att kunderna tar del av SMS-utskicken.
— Vi kunde se att hela 25 procent av de kunder som fått utskicket valde att klicka sig in på webbsidan vi hänvisade till för att läsa mer. Det är en indikation på att det här är en uppskattad service, vilket är väldigt positivt, säger Markus Ljungblad.
Gjensidige beskriver att det skadeförebyggande arbetet också är en viktig del av Gjensidiges hållbarhetsarbete, vid sidan av är att det är bra för den som slipper drabbas av en skada.
— Den skadan som inte inträffar är den bästa skadan, både för den enskilde och för vår planet. Därför är det viktigt för oss att nå ut med våra skadeförebyggande råd. På så vis kan vi minska risken för våra kunder och vi kan minska allas vårt gemensamma koldioxidavtryck genom att undvika reparationer som inte skulle ha behövt ske. Här ser vi att vi gör just det och förhoppningsvis har vi reducerat antalet väderrelaterade skador genom våra SMS-utskick, säger Markus Ljungblad.