Konsumentverket kritiserar villkor för uppsägning hos Enklare

• Enklare beskriver sig som en trygg och säker partner i låneförmedlingsbranschen. Bolaget har även tillstånd för försäkringsdistribution.
Konsumentverket riktar i en skrivelse kritik mot formerna för att säga upp försäkringar hos ekonomitjänsten Enklare Ekonomi Sverige AB.
Bakgrunden till skrivelsen är att Konsumenternas Försäkringsbyrå har uppmärksammats på att Enklare uppmanar konsumenter som vill säga upp sin försäkring att ta kontakt med bolagets kundtjänst via telefon.
Konsumentverket påpekar i sin skrivelse att en konsument enligt försäkringsavtalslagen har rätt att när som helst säga upp försäkringen till upphörande vid försäkringens utgång, och att avtalsvillkor som föreskriver formkrav för uppsägning har ansetts som oskäliga av domstol.
— Konsumentverket har förståelse för att bolaget vill säkerställa att det är försäkringstagaren, eller annan behörig person, som önskar att avsluta försäkringen. Konsumentverket har även förståelse för att ett beslut om att säga upp försäkring inte bör ske förhastat. Att kunna ompröva sitt försäkringsval och vid behov och önskemål kunna byta försäkring är dock betydelsefullt och försvåras om formkrav uppställs. Som har redogjorts för ovan är det även ett tvingande lagkrav att konsumenten har en oinskränkt och formlös uppsägningsrätt, heter det bland annat i skrivelsen.
Enklare Ekonomi i Sverige AB hade år 2023 en omsättning på 350 miljoner kronor och ett resultat efter skatt på 17 miljoner kronor.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av skrivelsen, som skickades i april.