Ny SFM-rapport: Förmedlad sakförsäkring ökade med 9 procent
![](https://sakochliv.se/wp-content/uploads/2024/05/Formedlad-sakforsakring-i-Sverige-2024.png)
• Allt mer premier förmedlas av förmedlare. Enligt SFM:s senaste rapport växte den förmedlade skadeförsäkringsmarknaden med 9 procent mellan åren 2021 och 2022.
Mellan åren 2021 och 2022 ökade den premievolym inom skadeförsäkring som hanteras av försäkringsförmedlare med 9 procent till 30 miljarder kronor. Det framgår av en färsk rapport från Svenska försäkringsförmedlares förening om den svenska förmedlade sakförsäkringsmarknaden.
Det är andra året som Svenska försäkringsförmedlares förening publicerar en rapport med en översikt av den förmedlade sakförsäkringsmarknaden. Avsikten är att visa på värdet och storleken av den svenska förmedlade sakförsäkringsmarknaden inom företagsförsäkring.
Den förmedlade sakförsäkringsmarknaden uppskattas ha uppgått till cirka 30 miljarder kronor i inbetalda premier år 2022. Det innebär att den förmedlade premien växte med 9 procent mellan år 2021 och år 2022. Enligt SFM visar tillväxttakten på en stark utveckling av den svenska förmedlade sakförsäkringsmarknaden.
SFM lyfter i rapporten fram att försäkringsförmedlare skapar värde för kunder genom tillgängligheten till ett konkurrensutsatt och välinformerat köp av sakförsäkringar och att försäkringsförmedlare driver på konkurrensen på försäkringsmarknaden vilket har flera positiva effekter, exempelvis större valmöjligheter, produktutveckling och en mer harmoniserad marknad med bättre prissättning och villkor.
Det viktigaste värdet som försäkringsförmedlare bidrar med till försäkringsbolagen anges vara distributionskraft. Andelen som anser att detta är den viktigaste funktionen har ökat från 37 procent till 45 procent. Av årets undersökning framgår också att både försäkringsbolag och förmedlare menar att förmedlaren också bidrar med förståelse för kundbehovet och med försäkringskompetens. Försäkringsbolag beskriver också förmedlarna allt mer som en samarbetspartner, och anger att förtroende och tillit är en viktig parameter i relationen försäkringsförmedlare och kund.
I årets rapport har SFM även valt att lyfta frågan om kompetensförsörjning i branschen. Det är hård konkurrens om vissa kompetenser inom branschen, exempelvis kunskap inom juridik och it-utveckling. Framgent finns ett gemensamt behov och intresse av att öka attraktiviteten i hela branschen.
![](https://sakochliv.se/wp-content/uploads/2023/10/Tove-Hassler-SFM-231011-beskuren.png)
• Tove Hässler
— SFM vill, med sin branschrapport om förmedlad sakförsäkring i Sverige, bidra till att höja kunskapen om försäkringsförmedlares värde hos intressenter och beslutsfattare och samtidigt bidra med information till marknaden om dess utveckling och trend samt utgöra en utgångspunkt för diskussion om branschens framtid, säger SFM:s VD Tove Hässler i en kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.