Nu satsar Upptec på stödsystem för mer komplexa skadeärenden
Upptec genomför just nu en satsning på att skapa stödsystem som underlättar för hanteringen av mer komplexa och omfattande skadeärenden. Under vintern räknar man med att ha en produkt framme för att testa tillsammans med ett större försäkringsbolag.
I september genomförde Upptec ett branschevent i Malmö — Nordic Claims Event 2024 — med inbjudna skadespecialister från försäkringsbranschen i Norden.
Seminariet inleddes av Upptecs VD Andreas Martin som bland annat pekade på att det är storskadorna och de mer komplexa ärendena som står för den absolut största andelen av skadekostnaderna i ett försäkringsbolag. Denna typ av skadeärenden utgör cirka 16 procent av antalet anmälda skador — men står för hela 70 procent av skadekostnaderna.
Upptec har hittills fokuserat på att skapa system som underlättar hanteringen av de 84 procent av skadorna som står för övriga 30 procent av skadekostnaderna. Det finns ett antal goda skäl till detta. De mindre komplexa skadorna är enklare att skapa effektiva standardiserade system för, exempelvis när det gäller beräkningar av värde. De mer komplexa skadorna kräver också att man lyckas involvera externa intressenter i systemhanteringen, exempelvis externa skadekonsulter och byggentreprenörer.
Men nu har tiden kommit för Upptec att ta sig an även den mer utmanande skadehanteringen med de mer komplexa skadorna, med siktet inställt på att skapa system som kan effektivisera hanteringen även för dem.
Vad skulle du säga är skälet till att ni inte har tagit tag i detta tidigare?
— Det handlar främst om timing med försäkringsbolagen. Innan man kan hantera de större och mer omfattande skadorna automatiserat, måste grunden vara på plats för att automatisera de mindre och mer frekvent förekommande skadorna. Vi och försäkringsbolagen har fokuserat på dessa under många år för att samla information och data, vilket har gjort det möjligt för oss att nu ta nästa steg och effektivisera även de mer omfattande skadorna, säger Andreas Martin.
Vilka utmaningar skulle du säga är störst för att skapa system som underlättar hanteringen även av mer omfattande skadeärenden?
— Den största utmaningen avseende lösöre i de mer omfattande skadorna är dels mängden föremål, men också variationen av föremålstyper och krav på detaljnivå. Dessutom innebär större skador ofta samarbete med många externa parter för försäkringsbolagen, vilket ställer höga krav på kommunikation och dokumentation. Att få alla aktörer att jobba effektivt tillsammans kräver nya tekniska lösningar, och här har vi identifierat stora möjligheter att använda vår erfarenhet och teknik för att underlätta.
När tänker ni att de första produkterna på det området kommer att vara tillgängliga?
— I nuläget är det viktigaste både för oss och för branschen att vi tillsammans har uppnått en god grad av automatisering av de mindre och frekventa skadorna, samt att det finns goda tekniska förutsättningar och data för att automatisera de mer omfattande skadorna. Utifrån det jobbar vi med försäkringsbolag i hela norden, men också utanför, för att se vilka befintliga tekniker som kan användas och på så sätt har vi redan lanserat nya funktionaliteter inom detta område. Utöver det är en produkt specifik för de mer omfattande skadorna just nu under utveckling och kommer att testas med ett större försäkringsbolag och andra intressenter under vintern.