Image of author

Gunnar Loxdal är publisher för Sak & Liv

Hedvig Zero och sommartorkan

KrönikaHedvig lyckades skapa uppmärksamhet i veckan med sin lansering Hedvig Zero: 10 kronors rabatt på försäkringspremien om du värvar en kompis som Hedvig-kund. Även kompisen får 10 kronors rabatt på premien. Ända ned till 0 kronor — om man lyckas värva riktigt många.

Nu ska sägas att informationen om rabatten är lite knapphändig från Hedvigs sida. Gäller de 10 kronorna i rabatt på premien per månad? (Svar: Ja, troligen, Hedvig brukar kommunicera sina priser i månadspremier.) Hur lång tid sträcker sig rabatten — en månad eller ett år eller i all framtid? (Svar: En gissning är så god som en annan, men jag satsar på att vi även här talar om månad.)

Nu har Hedvig prioriterat marknadsföringen mot studenter, så det handlar om en värvningsinsats på runt 7—8 värvningar per månad för att bibehålla 0-nivån på premien. Under förutsättning att jag gissat rätt. När jag testade prisnivån för min hemförsäkring landade jag på runt 25 värvningar per månad. Vilket skulle göra mig till kung om det handlade om Amway eller något annat MLM-bolag. Så snacket om nollpremie är väl lite överdrivet.

Dock inte fullt lika överdrivet som presentationen av marknadsföringskonceptet, som Hedvig presenterade med det entusiastiska tillropet: ”Det här kan vara det bästa ögonblicket i svensk historia”.

Vem har sagt att ironin dog med 90-talet?

* * *

Trots det svenska vädret den senaste veckan — i alla fall på östkusten — närmar vi oss högsommar. Och om det nu inte är torka i meteorologiskt hänseende, så brukar det ändå så här dags på året inträda en viss torka på tillräckligt intressanta nyheter.

Därmed kan det också bli så att Sak & Livs utgivning blir något magrare. Vår omvärldsbevakning tar inte paus, men nyheterna komma att bli något mindre frekventa än vanligt de närmaste veckorna med anledning av ett händelseflöde som går in i semesterläge.

Håll ut — och ha en härlig sommar så länge!

5 juli, 2019
Gunnar Loxdal