Image of author

Gunnar Loxdal är publisher för Sak & Liv

Hur hanterar vi försäkringsbedrägerier — när de anställda är förövarna?

• Huvudförhandling inleds inom kort.

KrönikaDe flesta anställda i försäkringsbranschen är förstås hederligt folk.

Men inte alla.

Det förekommer — som på alla arbetsplatser — medarbetare som på ett orättfärdigt sätt berikar sig själva på företagets bekostnad.

I ett försäkringsbolag, där man hanterar skadeutbetalningar i miljardklassen, kan det vara frestande att ordna så att en liten den av penningströmmarna hamnar i den egna fickan.

Det brukar heta att försäkringstagares ”påplussning” är den största källan till kostnader för försäkringsbedrägerier.

Men det är uppenbart att de interna bedrägerierna i bolagen inte är obetydliga.

Under året har två skadehandläggare åtalats för att ha arrangerat försäkringsbedrägerier.

I september dömdes en handläggare vid Länsförsäkringar Södermanland till två fängelse för grov trolöshet mot huvudman för att vid 15 tillfällen under åren 2017—2019 ha registrerat falska skadeanmälningar.

Och nu i december inleds rättegången mot den tidigare anställda vid Folksam i Helsingborg som misstänks för att ha registrerat inte mindre än 77 falska skadeanmälningar på ett drygt halvår.

Är dessa två fall bara toppen på isberget av bedrägerier av anställda vid försäkringsbolag?

Nej, så illa är det nog inte. De här två fallen sticker ut. Visserligen skymtar i Folksam-fallet ett par andra medarbetare som misstänks för att inte ha följt regelverken. Men inget säger att var och varannan anställd ägnar sig åt omfattande och systematiska bedrägerier.

Däremot kan det finnas skäl att överväga att minska risken för oärligt beteende bland personalen. Några frågor man kan ställa sig:

  • Ökar riskerna vid hybridarbete? Den tidigare anställda vid Folksam i Helsingborg misstänks ha utfört sina bedrägerier under pandemin, när alla på skadeavdelningen arbetade hemifrån. Kan det vara så att dagens hybridarbetsliv i postpandemivärlden i något avseende ökar risken för bedrägerier?
  • Kan sociala medier bidra till bedrägerier? I Folksam-fallet lade någon ut information på Snapchat om att det fanns pengar att hämta för den som var kund i Folksam: ”Någon med Folksam hemförsäkring som vill tjäna 8-12 tusen kronor riskfritt? Skriv i chatten vid intresse. (en vän jobbar inom folksam)”. Kan det vara så att den snabba spridningen av information i sociala medier ökar risken för att bedrägerier blir av större omfattning än tidigare?
  • När får de kriminella gängen upp ögonen för försäkringsbranschen? Dagens gängkriminella ägnar sig inte alls enbart åt narkotikaförsäljning utan lika mycket åt åldringbrott och bidragsfusk. Det finns rapporter om hur kriminella nätverk infiltrerar kommunala förvaltningar, statliga myndigheter och föreningar. När upptäcker ligorna kassaflödet i försäkringsbranschen?

Här kommer några försynta förslag om att minska risken för insiderbrottslighet.

Får dock först passa på att be om tillgivelse om nedanstående helt och hållet handlar om att slå in öppna dörrar.

  • Spela in skadeanmälningarna! Ringer du din mobiloperatör eller bank inleds samtalet med ett inspelat budskap om att samtalet kan komma att spelas in. Inspelning av samtal med skadeanmälningar borde kunna avskräcka från iscensatta falska anmälningar. Varför sker inte det i samtliga fall i dag?
  • Låt skadehanteringssystemen hitta misstänkta mönster! I både Folksam-fallet och i LF Sörmlands-fallet tycks de misstänkta skadeärendena ha uppdagats manuellt genom att beloppen var märkligt höga. ”Hade hon inte stuckit ut med så många utbetalningar på 30 000 -40 000 så hade vi nog aldrig kommit på henne. Hon hade då kunnat hålla på under flera år”, säger en Folksamkollega i förundersökningen. Ja, vi vet det där med legacy, det är inte så enkelt att skapa nya rationella it-system över en natt. Men nog vore det idé att ha skadehanteringssystem som exempelvis reagerar direkt som underligheter uppstår hos en handläggare.
  • … och varför inte anlita en AI? Utan att ha någon djupare kunskap i ämnet tycks det som om AI-funktionalitet vore som gjord för att hitta mönster i skadehantering som avviker från det normala.

Goes without saying — självklart måste all utvidgad övervakning ske med transparens och respekt för personalens och kundernas integritet.

Men med detta sagt tycks det som om det finn en outnyttjad förbättringspotential, som gör det enklare att snabbt upptäcka interna bedrägerier i bolagen.

10 december, 2023
Gunnar Loxdal