Image of author

Gunnar Loxdal är publisher för Sak & Liv

Oj, vilken störtflod av nya försäkringserbjudanden!

• Gofido är en av de aktörer som under senare tid har lanserat en helt ny bilförsäkring.

KrönikaSkadeförsäkringsmarknaden brukar — med rätta — beskrivas som en ologipolmarknad.

Fyra stora försäkringsjättar har tillsammans cirka 80 procent av marknaden och så har det sett ut i flera decennier. Den senaste marknadsrapporten från Svensk Försäkring visar på att de fyra stora under det senaste året hade en samlad marknadsandel på 81,1 procent av premieinkomsten.

Ser man till de stora försäkringsområdena hemförsäkring och motorförsäkring är dominansen för de fyra stora ännu mer påtaglig. Inom hem– och villaförsäkring stod Folksam, LF, If och Trygg-Hansa för sammanlagt 90,5 procent av marknaden. För produktområde trafik- och motorfordonsförsäkring var motsvarande siffra 87,6 procent.

Det kan också noteras att totalkostnadsprocenten tycks vara bättre för dessa två stora försäkringsgrenar än för marknaden som helhet. År 2021 låg totalkostnadsprocenten för egendomsförsäkring för hem och villa på 86,7 procent och för motorfordonsförsäkring på 85,4 procent. Det kan jämföras med en genomsnittlig totalkostnadsprocent på 89,3 procent för marknaden som helhet.

Så undra på att hem, villa och motor är områden som drar till sig nya aktörer.

Den senaste tiden har det varit en störtflod av nya produkterbjudanden:

Gofido breddar sig till bilförsäkring. Insurtechförmedlarbolaget Gofido går från att erbjuda hemförsäkring till att också vara ett alternativ för motor.

GarBo lanserar egen villaförsäkring. Gar-Bo Försäkring samarbetar med småhustillverkare för att nå nyblivna ägare till nybyggda småhus.

Abax tar fram ny bilförsäkring för fordonsflottor. Abax, specialiserat på digitala körjournaler, hoppas på att få in företag som försäkringskunder.

•  Ny lågprismotorförsäkring från Svedea. Under varumärket ”Bilig” lanserar Svedea vad man beskriver som en utmanarprodukt på bilförsäkringsmarknaden.

Till det kommer att Dinas pågående förvärv av Paydrive kan komma att få betydelse i ett längre perspektiv.

Kommer då alla nya erbjudandena inom Sveriges två största försäkringsproduktområden att få någon betydelse för marknaden?

Som alltid är svaret: ”Det beror på”.

Men det vore i alla fall inte väldigt märkligt om åtminstone några av alla nya initiativ blir framgångsrika. Gar-Bo och Abax har exempelvis helt egna distributionskanaler för sina nya produkter vilket är till stor fördel när man vill nå nya kunder.

20 september, 2023
Gunnar Loxdal