Image of author

Gunnar Loxdal är publisher för Sak & Liv

Är Sampo på väg att bygga upp ett Europa-If?

KrönikaSommarens stora nyhet på den nordiska skadeförsäkringsmarknaden är förstås Sampos 19 miljarder kronors-bud på brittiska Hastings.

If har varit en framgångssaga för det finländska finanshuset, åtminstone under nuvarande Sampo-VD:n Torbjörn Magnussons regim. Varför inte då pröva vingarna även på andra marknader?

Hastings har varit en framgångssaga på den brittiska motorförsäkringsmarknaden och kunde i sin halvårsrapport visa upp ett combined ratio som sänkts till 92,2 procent. Visserligen en bra bit från If Sveriges sensationellt låga 70,8 procent för andra kvartalet i år. Men good enough och en utveckling på väg åt rätt håll. Undra på att Sampo känner sig beredda att lägga upp ett bud på bolaget tillsammans med sydafrikanska RMI.

Är detta början på att bygga upp ett europeiskt If-bolag där samordningen sker tvärs över landsgränserna?

Njae, kanske inte. Även om Sampo har deklarerat att man avser att gå in ännu tyngre på skadeförsäkringsområdet, kan man gissa sig till att koncernen kommer att tassa fram försiktigt när det gäller den europeiska samordningen. Hittills har Sampo inte ens lagt in Topdanmark inom ramen för If-organisationen.

Möjligen får vi se ytterligare organisatorisk samordning framöver mellan de nuvarande och de kommande Sampobolagen. Men än mer sannolikt är kanske att Sampo bygger upp en europeisk skadeförsäkringskoncern där man utnyttjar erfarenheterna från If. En försäkringsgrupp som också kan bli ett mycket attraktivt förvärvsobjekt den dagen som en ännu större internationell aktör bestämmer sig för att köpa sin in på den europeiska skadeförsäkringsmarknaden.

* * * * *

 I kölvattnet på corona-krisen börjar nu rättstvisterna om omfattningen av epidemiavbrottsförsäkringarna hopa sig.

Allra flest krav tycks hittills ha riktats mot Gjensidige som har erbjudit en gruppförsäkring för medlemsföretagen i Visita. Minst fem etablissemang har hittills riktat krav mot bolaget och skulle de få rätt i domstol kan det bli riktigt dyrt för den norska skadeförsäkringsjätten.

Även Codan/Trygg-Hansa har fått sin släng av sleven med bland annat stämningar från Petter Stordalens Choice Hotels-koncern.

Vi har alldeles säkert inte sett slutet på historien. En rimlig uppskattning är att frågan kring epidemiförsäkringarna kommer att bjuda på arbetstillfällen för specialiserade försäkringsjurister under lång tid framöver.

* * * * *

För övrigt är det svårt att släppa att Folksam och Länsförsäkringar under en samma vecka lanserar varsin ny kommunikationsplattform — med payoffer som är nästan identiska! Åtminstone är Folksams ”För allt du älskar” g-a-n-s-k-a likt Länsförsäkringars ”För all tid”. Vågar man gissa att Länsförsäkringars kommunikationsansvariga inte var överlyckliga när Folksam lanserade sin slogan några dagar före Länsförsäkringar?

Likheterna har redan kommenterats i branschen. Men vad som inte har uppmärksammats lika mycket är att Länsförsäkringars kommunikationsplattform också tycks innehålla en blinkning till Trygg-Hansa. Minnesgoda läsare erinrar sig säkert att Trygg-Hansa under 1990-talet var på väg att ändra sitt varumärke till ”Alltid”.

20 augusti, 2020
Gunnar Loxdal