
Under andra kvartalet i år uppgick Nordnets resultat efter skatt till 236,8 miljoner kronor, vilket är mer än en halvering jämfört med motsvarande period föregående år då resultatet var 501,1 miljoner kronor. Det framgår av Nordnets delårsrapport för andra kvartalet som publicerades på fredagen.
Intäkterna under kvartalet minskade med 18 procent till 727,8 miljoner kronor. Samtidigt ökade rörelsekostnaderna med 54 procent till 405,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk med 49 procent till 310,5 miljoner kronor.
Nordnet presenterar också ett alternativ kvartalsresultat där siffrorna har justerats bland annat för den sanktion på 100 miljoner kronor som Finansinspektionen fattade beslut om tidigare i år. Det justerade rörelseresultatet är på 420,1 miljoner kronor jämfört med 535,7 miljoner kronor motsvarande period 2021.
Nordnet lyfter i sin rapport fram att handelsaktivitet visserligen har minskat, men att det ändå är en underliggande tillväxt i affären; 30 100 nya kunder och drygt 8 miljarder kronor i nettosparande har tillkommit.
— Vi lämnar bakom oss ett utmanande kvartal på många sätt, både för spararna och för oss som företag. Skenande inflation, högre räntor, rädsla för en kommande recession och ett spänt säkerhetsläge har lett till den sämsta starten på ett börsår på mycket lång tid. I det här tuffa klimatet är jag stolt över att Nordnet visar tillväxt varje månad av sparande och nya kunder. Fram till halvårsskiftet har vi ökat kundbasen med 90 000 kunder och haft ett nettosparande på 30 miljarder. Courtageintäkterna har minskat till följd av lägre handelsaktivitet, men det högre ränteläget ger oss ett bättre räntenetto. Tack vare väldiversifierade intäkter och god kostnadskontroll gör vi under första halvåret ett resultat på en miljard kronor, varav 420 miljoner för andra kvartalet, säger Nordnets VD Lars-Åke Norling i en kommentar.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.